VIRO ondersteunt Kooiman bij engineering TitanLNG bunkerschip

TitanLNG heeft een oplossing ontwikkeld die het leveren van LNG over water en het bunkeren van Ship-to-Ship mogelijk maakt. Het LNG bunker ponton, genaamd FlexFueler 001, gaat leveringen uitvoeren in de ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) regio. Kooiman Marine Group leidt in opdracht van TitanLNG het consortium voor de productie van de FlexFueler 001.

Kooiman maakt gebruik van Siemens NX Ship Design voor het engineeringwerk. Mede gezien de ruime ervaring met deze software, de beschikbaarheid van de (scheepsbouw-)engineers alsmede de locatie is VIRO door Kooiman gekozen als engineering partner. In nauwe samenwerking met Kooiman heeft VIRO zich voor het project Flexfueler bezig gehouden met het maken van klasse-tekeningen, detailengineering, productie-informatie en snij-files.

VIRO is een internationaal ingenieursbureau, dat zich ten doel stelt om industriële organisaties te ontzorgen en hen helpt beter te presteren door capaciteit en flexibiliteit te combineren met expertise en innovatie. VIRO maakt daarbij gebruik van een breed scala aan expertises, die in veel markten toegepast kan worden.
VIRO is betrekkelijk nieuw op het gebied van scheepsbouw maar heeft inmiddels goede ervaring opgedaan in de jacht- en marinebouw en binnenvaart. Daarnaast is VIRO zich gaan toeleggen op het gebruik van Siemens NX Ship Design 3D CAD software. Naast scheepsbouw en engineering van equipment focust VIRO zich op het integreren van deze twee.

De bouw van de FlexFueler 001 is inmiddels gestart en verloopt voorspoedig. Het eindproduct is naar verwachting in 2018 gereed!

Bron: Netherlands Maritime Technology